tiistai 13. marraskuuta 2012

Onnea on

Vauhti ja Plyush talvella 2011
(c)Naniannette
Mun on pitänyt jo pidemmän aikaa tehdä positiivisuuspäivitys. Mua ärsyttää, kun itsekin syyllistyn vähän väliä vain etsimään mitä Vauhti ei osaa. Tätä ja tätä pitää treenata, tämäkin on vähän kesken jne. Kotiläksyjen määrä vain kasvaa ja kasvaa. Olis tärkeää pitää yllä myös tietoa siitä, mitä kaikkea onkin jo ja mitä kaikkea koirakko jo osaa.

Mä tykkään Vauhdissa monesta asiasta ja mulla on oikeasti käsissäni pala kultaa. Ihan oikeasti. Vaikka joskus oon niin kypsä tuohon ukkoon ettei mitään rajaa. Vauhti on vaan niin hieno ja mä oon niin tyytyväinen siihen. Oon oppinut siltä ihan hirveesti, kaikesta. Oon oppinut ajattelemaan asioita eri suunnista ja niin paljon koirankoulutuksesta. Tottakai Vauhdilla on huonoja päiviä eikä kaikki todellakaan mene kuin strömsössä.
Ehkä jos olis enempi aikaa, Vauhtikin vois olla valmiimpi noin agilitymielessä - vaikka toisaalta aika ja kypsyminen auttaa sitä ottamaan vastaan asioita paremmin.

Nyt tänään tässä olen onnellinen ja iloinen näistä asioista Vauhdissa:
Osa näistä asioista on tietysti myös opetettuja (joissakin asioissa olen itse onnistunut paremmin kuin toisissa).
- Energisyys, se tekee kaiken täysillä ihan ite.
- Itsenäisyys
- Itsevarmuus, se ei todellakaan ole ovimatto. Sitä ei pakottamalla saa tekemään juuri mitään.
- Sillä on tutkitusti terveet silmät ja polvet, sekä se kävi pitämässä hauskaa MH-luonnekuvauksessa.
- Se on tosi valpas ja huomaa kaiken. Tällä ominaisuudella 'leikkiminen' on todella haastavaa, mutta ah myös niin motivoivaa.
- Se on kuulolla ja läsnä, myös metsälenkeillä. Se tulee kutsusta, vaikka riistan perään se kyllä säntää jos näkösältä joku lähtee. Sillä on saalisvietin lisäksi riistaviettiä, joten nenä käy.
- Vauhti kiipeilee kaikki kivet, kannot, kaatuneet puunrongot
- Sen turkki on helppo trimmata eikä kerää roskaa
- Se haluaa tehdä mun kanssa hommia suurimman osan ajasta ja tykkää tehdä temppuja.
- Se luottaa ja uskoo, että mä pystyn handlaamaan tilanteet.
- Se suostuu menemään keinoluolaan ja haukkuu kettua.
- Vauhti on naistenmies, se tulee hienosti juttuun narttujen kanssa ja pentujen. (Varsinkin nuoret urokset on arka paikka, ja Vauhti vastaa kyllä jos iholle tulevat - tappelut eivät tietystikään ole toivottavia!). Pienen välimatkan päästä harvoin rupee rähiköimään vaikka toinen rähjäisikin.
- Suostuu menemään omaehtoisesti uimaan koirauimalassa
- Vauhdista näkee heti jos se ei tahdo tehdä jotain / tekisi jotain ennemmin
- Hihnakäyttäytyminen on jo paremmalla tolalla
- Lasten kanssa Vauhti käyttäytyy innokkaasti, mutta nätisti

Treenatessa:
- Sitä voi palkata sekä lelulla ja nameilla.
- Se pystyy omassa treeniryhmässä keskittymään tehtäviinsä. Se pystyy leikkimään ja jatkamaan treeniä minitaukojen jälkeen. Ja vaihtamaan lelun ja namin välillä.
- Sen on helppo suunnata eteenpäin, eikä katsele minua kysellen neuvoa
- Sen on helppo yleistää jo opittuja asioita ne opittuaan.
- Se ei ota minusta ja mun häiriöistä itseensä
- Se tykkää opetella temppuja ja juosta suoraan.
- Se osaa hienosti kiihdytys- ja jarrutusvihjeen
- Se juoksee etäpalkalle ihan täysiä
- Vauhdin on helppo hakeuta hypyille
- Se irtoaa vasemmalta puolelta sivuetäisyyttäkin tosi upeasti ja oikealtakin puolelta oksti.
- Sillä on hieno puomin pysäytyskontakti (juoksee täpöä alasmenokontaktille, pysähtyy, nokkii ja jatkaa täpöä)
- Keinukeikuttelu on sille tosi palkkaavaa, koko keinua ei olla vielä tehty.

Lisään tähän asioita sitä mukaan, kun niitä tulee mieleen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti