maanantai 19. joulukuuta 2011

Järki mukana!

19.12 Sepon treeneissä

Treenivideo

Tällä kertaa olin varustaunut täysillä sielun ja ruumiin voimilla tekemään hyvät treenit. Edelliskerran haahuilujen jälkeen päätin, että tähän tulee nyt stoppi. Niinpä sotasuunnitelma oli seuraava: Jos Vauhti selvästi valitsee häiriön minun/tehtävän sijaan (kun olen pyytänyt siltä jotain käytöstä). Eli esim. jos pyydän sen istumaan, sanon hyppy ja se sinkoaa siitä suuntaan x muiden koirien / Sepon luoksen - vien sen sanaakaan sanomatta takaisin hihnaan seinään kiinni odottamaan uutta vuoroa. Yhden kerran Vauhti teki oikein kunnon sinkoamisen, ja joutui siitä seinäään kiinni. Seuraava sessio meni ihan nappiin, se kuunteli ja leikki mageesti. Sitten seuraavalla hyvä alku, jonka jälkeen minisinkoaminen (josta seinään) ja taas jäähyn jälkeen selkeä ero keskittymisessä! Jes! Vielä kolmas sinkoaminen viimeisen session lähdöstä (rintamasuunta oli häiriöön päin), mutta minijäähyn jälkeen taas hieno loppusessio. Mä oon niin tyytyväinen, että mun käämi ei palanut kertaakaan ja mulla oli selkeä kriteeri mistä jäähy seuraa. Ja se toimi! Yritin tehdä mahdollisimman suuren eron siihen, että kun laitoin Vauhdin seinään odottamaan vuoroaan onnistuneen pätkän jälkeen.

Jäähykäytännössä pitää toki olla tosi tarkkana ja myös reilu, ja rakentaa sellasia tehtäviä, joissa koira todennäköisemmin onnistuu. Tarkka pitää olla siinä, että koira ymmärtää mistä time-out tulee ja että se tietää mitä käskyt tarkoittavat. Koiran motivaatio ei saa laskea, vaan nimenomaan nousee!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti